George Clooney, Natascha McElhone, Viola Davis, Jeremy Davies, Ulrich Tukur
Kommentar:
Kommentar zum Film ""Solaris"" von Tarkovskij
The real power of the film comes from the anguish of Kris’ reawakened love for Hari—his willingness to do anything to hold onto her, even knowing she isn’t real. (Like Mizoguchi’s Ugetsu, this is a story about falling in love with ghosts). The alternation between color and black and white conveys something of this ontological instability, while the jittery camera explorations over shelves and walls suggest a seizure. Hari wonders aloud if she has epilepsy, and later we see her body horrifically jerking at the threshold between being and non-being. A gorgeous, serene floating sequence, when Kris and Hari lose gravity, offers another stylized representation of this transcendence borderline. (PHILLIP LOPATE)
http://www.criterion.com/current/posts/239
Jahr:
2002
Veröffentlicht:
00.00.0000
Land:
USA
Handlung
Der Psychologe Chris Kelvin soll die Überlebenden einer Raumfahrtmission zum Planeten Solaris zur Erde zurückbringen. Dies misslingt, weil der mysteriös aktive Planet die Besatzung mit Realisationen ihrer Phantasien und Träume bedrängt. Chris begegnet im Raumschiff seiner Frau wieder, an der er sich schuldig gemacht zu haben glaubt. Sie erleidet seltsame Krämpfe an der Grenze zwischen Halluzination und Realität.
Stichwort
Epilepsiespielfilm, Mit Anfall, krampfartiger Anfallsverlauf, Hauptrolle